Skip to main content

Fiatalok Magyar Klubja- az első táncház Ostraván

Fiatalok Magyar Klubja- az első táncház Ostraván

Ostraván alapvetően nehezebb érvényesülni fiatal magyarként, mint a többi csehországi nagyvárosában. Brünn és Prága egyetemi városként rengeteg fiatalt, többek között nagyon sok felvidéki magyart vonz. Az ostravai magyar közösség tagjai azok a magyarok akik több tíz évvel ezelőtt munka miatt költöztek az országba. Ezért célként tűztük ki, hogy megpróbáljuk mi is felélénkíteni a fiatal magyarok közösségi életét. Prágának van egy  Ady Endre Diákköre, Brünnek egy Kazinczy Ferenc Diákköre. Miért ne lehetne Nekünk is valamink itt Osraván? Szeptember végén, így megalakult a FMK-O, vagyis a Fiatalok Magyar Klubja- Ostrava. Persze később változtathatunk a néven, de most még az elsődleges cél az, hogy könnyen megtalálhatóak legyünk, ha esetleg valaki Ostravára költözik és keresgél a világhálón.


Az elmúlt egy hónap alatt háromszor gyűltünk össze. Az első alkalom ismerkedés volt, illetve ötletelés, hogy hogyan tudnák több embert toborozni, hiszen akkor még csak 7-en voltunk. Mostanra 17-en vagyunk a csoport tagjai. Persze gondolhatnánk, hogy az nagyon kevés, de mi büszkék vagyunk és várjuk, hogy még többen legyünk!

Október 18-án vasárnap, a második összejövetelen próbáltuk nagyon aktívan és hasznosan tölteni az időt. A Csalogányok pár lelkes tagja pizzával, pogácsával és teával várt minket.  Nekem ez nagyon jó érzés volt. Öröm volt látni, hogy összetartanak a különböző generációk és segítik egymást. Szép lassan megérkezett mindenki. Én pedig elkezdtem az aznapra kitűzött programot, a tánctanítást. Voltak egészen kicsi gyerekek ezért próbáltam játékot is belecsempészni a délutánba. Aztán tanultunk somogyi ugrós alaplépéseket, majd pár elemet a lassú csárdásból is. Lassan lebontva néztük a lépéseket, mivel ezidáig, rajtam kívül nem találkozott senki a néptánccal, legalább is gyakorlati formában biztosan nem. A pihenő után áteveztünk a moldvai táncokra. Ez valamivel jobb választásnak bizonyult. A körtáncban nem számít annyira az eltérő korosztály, illetve a nemek aránya. Pihenésképpen a lányok megpróbáltak üveggel a fejükön sétálni, ezzel visszatérve a somogyi tánc jellegzetességeihez. Végül közösen megtanultunk egy magyar népdalt. A résztvevők egy része csak alig beszéli a nyelvet, így soronként néztük a szöveget. Ismételtük majd elénekeltük párszor. Talán énekelve könnyebben megy a nyelvtanulás. Mozogtunk, tanultunk valami újat, énekeltünk, együtt voltunk és nagyon jól éreztük magunkat. Remélem még sokszor összejövünk, hogy együtt táncoljunk és, hogy lesz alkalmuk a közeljövőben élő zenekarra tanulni, táncolni.




Azt, hogy jó volt együtt lenni bizonyítja, hogy pár napra rá, ugyan kisebb lélekszámban, de ismét összegyűltünk. Együtt vacsoráztunk majd előkerült egy citera és szerencsére mellé egy citerán játszó is, így kicsit mindenki kipróbálhatta a hangszert. Ezután sor került egyik kedvenc társasomra, mely Dixit névre hallgat. Remek asszociációs játék, ha ügyesek vagyunk talán kicsit pszichológia is. Ahhoz képest, hogy csak én ismertem a játékot, utolsó helyen végeztem. Kezdők szerencséje! J Nagyon jó lehetőség, hogy bármelyik nap rendelkezésünkre áll az ostravai Magyar Klub és szervezhetjük oda programjainkat.  Igyekszünk ezt a lehetőséget minél jobban kihasználni. Remélem még sok estét töltünk együtt és, hogy egyre több érdeklődő látogatja majd az eseményeinket.




A bejegyzést készítette: Marton Sára




Comments

Popular posts from this blog

Élet Csehországban

Hol volt hol nem volt, az óperenciás tengeren is túl, ott ahol a kurta farkú malac túr, volt egyszer egy Csehország. Egy ország, ahol köszönöm helyett dekuji van, Duna helyett Moldva, Tokaji helyett Pilsner, gulyás helyett gulyás. Na jó az utolsó az stimmel, de csak névben, állagban és ízben más. Persze azért nem ég és föld.. Mintha most lett volna, hogy felültem a Budapest-Prága vonatra szeptember első napján a keleti pályaudvarnál, hogy belevágjak valami teljesen ismeretlenbe. El sem hiszem, de azóta már az ötödik hónapomat töltöm itt. Már párszor írtam a blogra, de most gondoltam kicsit bemutatkozom, hiszen elég élményt  gyűjtöttem  már ahhoz, hogy legyen miről írni. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy 9 hónapot tölthetek az országban a Petőfi Sándor Program ösztöndíjasaként. A program  célja, hogy segítse a Kárpát-medencében élő szórványmagyarság helyzetét és, hogy erősítse a határon túl élő és az anyaországban élő magyar kapcsolatokat. A program az egykori monarchia t

A magyar- és a cseh gasztronómia avagy beszélgetés az ostravai magyar klub lovagrendi szakácsával Bors-Fiszli Editkével

A mi Editkénk A Receptek a magyar konyhából c. rendezvénysorozatunk főszakácsával Bors-Fiszli Editkével beszélgettem a rendezvényről és a magyar és a cseh gasztronómiáról.  Hogyan is vált az ostravai magyar klub a magyar gasztronómia helyi fellegvárává? Mik a főbb hasonlóságok és különbségek a magyar és a cseh íz világ között? Hogyan is vált az ostravai magyar lakos, Editke a magyarországi Népi Ízőrző Lovagrend lovagrendi szakácsává? A következő sorok megadják a választ. Editke: A történet 2010 augusztusában a kouty-i művelődési táborban kezdődött, ahol megismerkedtem az egyik ostravai klubtaggal, Bors Istvánnal. A kapcsolatunk később komolyra fordult, majd pedig összeházasodtunk. Az Ostravai Magyar Klubba beléptem, amikor idekerültem, nemcsak a férjem, hanem az unokatestvérem, Magdika révén is klubtag lettem. Később a vezetőségnek is a tagja lettem. Jenei János ötletére elhatároztuk, hogy bevezetünk egy magyar konyhát, egy úgynevezett főzőesemény sorozatot, ahol a magyar
A Karlovy Vary-i Magyar Alapszervezet megalakulása, avagy a Magyar Specialitások boltjától a magyar klubig Szeptember végén volt szerencsém közel a német határnál meglátogatni e festői szépségű és világhírű nyugat-csehországi várost. Felkeltette érdeklődésemet, hogy számomra meglepő módon itt is élnek magyarok. Két csodálatos napot töltöttem a városban Turay Erzsébet elnök asszony és Kalinová Valika társaságában. Ott létem alatt a beszélgetések és a városban tett séták során betekintést nyerhettem a helyi magyar szervezet életébe. Az ott tartózkodásom célja az volt, hogy egy interjú keretében bemutassam a Cseh- és Morvaországi Magyarok Szövetségének legfiatalabb magyar tagszervezetét, amely ez év elején alakult meg. Karlovy Vary központja János: Hogyan indult a helyi magyar szervezet alakulása? Erzsébet: Lényegében, amikor ideköltöztünk a csehországi Karlovy Vary-ba, akkor az volt a fő gondunk, hogyan újra kezdeni. Úgy döntöttünk, hogy nyitunk egy boltot